کد خبر: ۲۳۸۸۹
۱۰:۳۳ -۰۵ اسفند ۱۳۹۹
امیر رئیسی در گفت‌وگو با نشان تجارت تشریح کرد

پیشرفت در حوزه بسته‌بندی نیاز مبرم کشور

رئیسی گفت: در زمینه بسته‌بندی محصولات داخلی تا دو سال پیش، حرکت درستی برای ارزآوری به کشور انجام نشده بود، ولی در چند ماهه اخیر و شرایطی که کرونا بر جامعه حاکم کرد نیاز به بسته‌بندی مناسب‌تر در کشور افزایش پیدا کرده است.

امیر رئیسی

نشان تجارت - محمد آیتی: به باور کارشناسان یکی از عمده دلایلی که باعث شده محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی و در رقابت با دیگر محصولات کشور‌های دیگر نتواند عرض اندام کند، ضعف در حوزه بسته‌بندی کالا است.

در این سال‌ها که تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش، کمر اقتصاد ایران را خم کرده است، بی‌تردید تلاش در جهت صادرات و ارزآوری بیش از هر زمانی نیاز کشور محسوب می‌شود.

در همین رابطه، امیر رئیسی یکی از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی به نشان تجارت می‌گوید: می‌توان صنعت بسته‌بندی را رکن اصلی تجارت یک کشور نامید که برای ارزآوری از طریق این مسیر می‌بایست توجه سرمایه‌گذاران را به این بخش جلب کرد.

وی افزود: برای رشد در زمینه بسته‌بندی محصولات صادراتی دو نکته حائز اهمیت است. اول، شیوه بسته‌بندی و ارسال درست محصولات در زمان معین است که اگر این موضوعات رعایت شود باعث به‌وجود آمدن تصویری مناسب از کلیت محصولات کشورمان خواهد شد و براساس بسته‌بندی و تمیزی آن، کالا قیمت‌گذاری خواهد شد. نکته دوم این است که کشور‌های اطراف ایران مثل افغانستان و عراق و به‌خصوص حوزه خلیج فارس به‌خاطر نبود شرایط لازم برای تولید محصولات موردنیاز خود، بسیار بر روی واردات کالا‌های اساسی خود اتکا دارند. برای همین، تمام تمرکز ما باید تصاحب بازار‌های کشور‌های همسایه باشد.

مدیر مجتمع افست گرافیگ نوین تصریح کرد: اگر ما در حوزه بسته‌بندی محصولات صادراتی کشورمان موفق باشیم می‌توانیم کمک به‌سزایی به اقتصاد مملکتمان بکنیم. در زمینه بسته‌بندی محصولات داخلی تا دو سال پیش، حرکت درستی برای ارزآوری به کشور انجام نشده بود، ولی در چند ماهه اخیر و شرایطی که کرونا بر جامعه حاکم کرده است نیاز به بسته‌بندی مناسب‌تر در کشور افزایش پیدا کرده و توقع از صنف چاپ و بسته‌بندی بالا رفته است که خوشبختانه تا حدودی در این زمینه پیشرفت‌هایی هم داشته‌ایم.

رئیسی اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث چالش‌هایی در بحث صادرات محصولات کشورمان شده است و به شکل چشم‌گیری از صادرات محصولات داخلی بازمانده‌ایم، اما یکی از فواید تحریم برای اقتصاد ایران، رونق بازار‌های داخلی و تولید محصولات کشورمان است که با توجه به نبود بستر لازم برای واردات کالا‌های موردنیاز، تولیدکنندگان داخلی دست به‌کار شده‌اند و سعی می‌کنند کالا‌های موردنیاز مردم را با کیفیت مشابه خارجی تولید کنند که شرایط به‌وجود آمده باعث شده است در بازار‌های داخلی، رقابت بیشتر شود که بی‌تردید افزایش رقابت باعث بالا رفتن کیفیت محصولات هم خواهد شد.

این فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی یادآور شد: در چند سال اخیر با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا‌های مجازی، رغبت مردم برای خرید کتاب کاهش یافته است و از طرفی سرانه مطالعه کشور رو به کاهش است و اصلاً برای جلوگیری از کاهش آن و رشد مطالعه مردم کار نشده است با چنین شرایطی، صنعت چاپ کتاب با بحرانی بزرگ همراه شد و نزدیک به ۶۰ درصد چاپ‌کنندگان کتاب و نشریات با تغییر دستگاه‌های خود به‌سمت بسته‌بندی محصولات و صادارت آن‌ها پیش رفته‌اند که این یکی از عوامل موثر در پیشرفت حوزه بسته‌بندی بوده است، هرچند که کاهش چاپ کتاب هم در جای خود بسیار غم‌انگیز است.

مدیر مجتمع افست گرافیگ نوین در پایان خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای بسته‌بندی در کشور تا حدودی فراهم شده و دولت برای رونق این صنعت، وام‌هایی با بهره‌های کم در نظر گفته است، اما به‌علت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، محدودیت‌های گسترده‌ای در بحث واردات ماشین‌آلات بسته‌بندی داریم که همین موضوع باعث به‌وجود آمدن اختلافی اندک در کیفیت محصولات داخلی و خارجی در زمینه بسته‌بندی شده است، ولی چون در کشور نیروی متخصص برای رفع نیاز‌های این صنعت وجود دارد، توانسته‌ایم تا حد قابل قبولی در صنعت بسته‌بندی پیشرفت کنیم تا جایی که امکان صادارات حتی حداکثری محصولات داخلی به کشور‌های همسایه وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون